3853 та альтернативні

В Раді зареєстровано декілька законопроектів, щодо РРО. Важливим є 3853 та альтернативні. Автори пропонують:

1. Індексація порогів для груп єдиного податку в мінімальних заробітних платах (МЗП),

2. Підвищення порогу для 3 групи до 1720 або 4025 МЗП,

3. Поріг для обов’язкового використання касових апартатів - РРО не застосовуватимуться при оборотах до 820 МЗП,

4. Скасування застосування РРО при продажу складних побутових товарів та лікарських засобів,

5. Скасування кешбеку.

Ці пропозиції можна тільки вітати. Та вони не відповідають на головне питання. Якщо сфера застосування спрощеної системи оподаткування вже має читкий критерій - до 10 найманих працівників, навіщо вводити додаткові обмеження?

Принципи реформування спрощенки

Існує три способи оцінити розмір бізнесу і саме вони закладені в діючу систему спрощеного оподаткування:

- за кількісттю працівників - 1 та 2 група,

- за оборотом - 3 група,

- за розміром активів - 4 група.

Треба лише актуалізувати ці критерії, привести їх у відповідність змінам які відбулись з 1999 року. Так для 4 групи потрібно розширити перелік активів та підготувати формули для розрахунку єдиного податку на підставі площі землі в сільскому господарстві, розміру магазина в торгівлі, кількості столиків в ресторані чи кафе, тощо. Загальний підхід реформування спрощенки має ґрунтуватись на двох принципах:

- детінізація через конкуренцію,

- право обирати спосіб контролю.

Детінізація через конкуренцію. У стосунках з мікробізнесом державні інститути конкурують з "кришами" ментів та криміналу. Ззовні все виглядати цілком цивілізовано, як от ринки та ФОПи-орендатори. Та не секрет що орендодавці звітують лише про незначну частку отриманої орендної плати. Детінізація в цій сфері означає, що підприємцям 1 групи треба дати право вийти за межі ринків, і, тим самим, стимулювати конкуренцію за орендаря. Наслідком буде зменшення орендної плати. Інший приклад. Розмір та легкість сплати податку за МАФ має бути «конкурентноздатною» з кришею.

Для 2-4 груп діють різні обмеження. А отже і способи контролю для них мають бути різними. Обирати спосіб контролю означає, що підприємець може переходити з однієї групи на іншу, тим самим обираючи за яким одним(!) критерієм його будуть перевіряти, - за кількісттю працівників, чи видачею чека, чи розміром активів. За такого підходу трудові комісії можуть прийти тільки до 2 групи, РРО є обов'язковими лише для 3, а для 4 групи кількість активів як правило можна перевірити без перевірки, на підставі договору.

Пропозиції до законопроекту

До тих ідей які які вже обговорюються депутатами потрібно додати наступні (перелік не є остаточним і буде доповнюватись за підсумками обговорень):

6. Прибрати обмеження для 1 групи - можливість працювати не тільки на ринках, право мати найманих працівників,

7. Стимули щодо офіційного працевлаштування для 2 групи - підвищення лімітів обороту за кожного працівника,

8. Скасування номенклатури у фіскальному чеку - для контролю обороту достатньо суми чека,

9. Усунення обмежень щодо надання приміщень в оренду на 3 групі - такий крок буде сприяти детінізації ринку оренди,

10. Встановлення верхньої межі ставок оподаткування активів для різних галузей (гектар, квадратний метр, столик, тощо) з правом місцевої влади зменшувати ставки,

11. Усунення подвійного оподаткування та обєднання податків (як от податок на нерухомість та плата за землю, ПДФО та ЄСВ) - сплачений податок розщеплюється.

Наслідком COVID є економічний спад, що приведе до зменшення попиту на ринку праці. Це соціальна проблема з якою вже стикаються уряди. Можемо лише сподіватись, що український малий бізнес втримається. Головне - не штовхати його до прірви. Відповіддю держави на пандемію має стати дерегуляція мікробізнесу. В найкращі часи в Україні було 7 млн ФОПів, наразі - менше 2-х. Потенціал для зростання є. Та для його використання спрощенку потрібно зробити знову простою, зручною та захищеною від корупції!

September 17, 2020
1 comment
Avatar
Ed
Sep 21, edited
_Чому РРО залишилось для 3 групи?_
3 група сплачує податок з обороту. Тому тут логічно контролювати обороти. Мабуть з суттєвими обмеженнями:
- до певної межі РРО не потрібен навіть 3 групі (депутати пропонують вчстановити межу в 820 МЗП, тобто близько 4 млн на рік)
- жодних перевірок крім не видачі чека
- без товарного обліку, тільки сума
- ніякого кешбеку
- значно більший поріг для 3 групи (депутати пропонують повернутись до порогу в 20 млн на рік)
- вибір між програмним та апаратним РРО робить підприємець, конкуренція на ринку РРО.

Та ключова ідея в тому, щоб у вас був вибір між різними групами. Майже по всім видам діяльності. Тобто якщо маєте перестороги щодо 3 групи - вибирайте 1 або 2 - там фіксований податок.
Do you want to add a new comment?